Podróż na pokładzie Glacier Express, czyli Ekspresu Lodowcowego, to niezwykła przygoda. Z całą pewnością jest to jedna z najciekawszych atrakcji Szwajcarii. Przejazd rozpocząć lub zakończyć można w jednym z najbardziej znanych kurortów narciarskich – Zermacie. Skąd taka popularność Glacier Express? Pociąg z ogromnymi, sięgającymi sufitu przedziałów, oknami, pozwala zachwycać się niesamowitymi i niepowtarzalnymi górskimi krajobrazami.
Glacier Express – okno na Alpy
Ekspres Lodowcowy nazywany jest najwolniejszym ekspresem świata. Wszakże 291 km dystansu pokonuje on w ok. 8 godzin. Mogłoby się wydawać, że przez tyle czasu można się wynudzić, ale nic z tych rzeczy. Pejzaże po drodze cieszą oczy, a nieśpiesznie sunący po torach Glacier Express pozwala na czerpanie przyjemności z przejazdu 291 mostami i 91 tunelami.
Z Sankt Moritz do Oberalp
Glacier Express nieśpiesznie łączy wspomniany wcześniej Zermatt z Sankt Moritz (my mieliśmy przyjemność jechać w odwrotnym kierunku). Wyjątkowa atmosfera miejscowości sprawia, że jest to jedno z najpopularniejszych miejsc wypoczynkowych w Szwajcarii. Pierwotnie słynęła ze źródeł mineralnych, dziś jest kolebką alpejskiej turystyki zimowej.
Niedługo po wyjeździe z St. Moritz wjedziecie na jedną najbardziej spektakularnych sekcji tej trasy (Albula Line), pomiędzy miejscowościami Preda i Bergün. Sześć strzelistych wiaduktów i pięć spiralnych tuneli pozwalają pokonać 400-metrową różnicę wysokości. Ta część wpisana jest na Listę światowego dziedzictwa UNESCO.
Zaraz po opuszczeniu Albula Line, w pobliżu miejscowości Filisur, składy Glacier Express przejeżdżają przez arcydzieło inżynierii kolejowej – mający 65 metrów wysokości i 142 metry długości wiadukt Landwasser. Imponująca konstrukcja o pięciu murowanych filarach prowadzi po zakręcających torach bezpośrednio z lub do (zależnie od kierunku jazdy) tunelu Landwasser.
Fascynujące widoki idyllicznych pasm górskich spodobają się nawet najbardziej wymagającym turystom. Ekspres Lodowcowy snuje się następnie przez rozległe doliny, mijając wcześniej strome ściany skalne. Kolejnym charakterystycznym miejscem jest głęboki wąwóz rzeki Ren (zwany Wielkim Kanionem Szwajcarii). Ciekawostką jest fakt, że ta część Szwajcarii była bardzo trudno dostępna aż do otwarcia w 1903 roku linii kolejowej z Chur do Ilanz.
Po wyjechaniu z kanionu Ekspres Lodowcowy rozpoczyna wspinaczkę w górę. Celem jest najwyżej położony i zarazem jeden z najpiękniejszych punktów na trasie – przełęcz Oberalp (2033 metrów n.p.m.). Bajkowe krajobrazy wysokich gór sprawią, że nie będziecie mogli oderwać twarzy od szyb.
W pobliżu Oberalp znajdują się dwa jeziora. Tomasee (2345 metrów n.p.m.), z którego wypływa Ren oraz Oberalpsee zlokalizowane mniej więcej na wysokości przełęczy. Podczas przejazdu polecamy zwrócić uwagę na… czerwoną latarnię morską, która stoi tutaj od 2003 roku. Jest to pomniejszona kopia budowli, która wzniesiona została przy ujściu Renu do Morza Północnego. Osobliwy sposób na podkreślenie początku mającej 1233 kilometrów długości rzeki.
Z Oberalp do Zermatt
Kolejnym “highlightem” na trasie jest miejscowość Andermatt. Najlepsze widoki rozciągają się zaś przy zjeździe z przełęczy Oberalp w kierunku Zermattu. Sam Andermatt, otoczony wysokimi szczytami, wydaje się być miejscem wartym odwiedzenia.
Dalsza część przejazdu wiedzie przez miejscowość Brig (gdzie pociąg zatrzymuje się na ok. 10 minut), Visp, a potem pociąg zakręca w lewo w kierunku doliny Mattertal. Tutaj znowu polecamy patrzeć w okna ze szczególną uwagą. Wagoniki mijać będą bowiem oszałamiające cuda natury z modrzewiowym lasem i głębokim kanionem na czele.
W pewnym momencie, podczas zbliżania się do Zermattu powinniście dostrzec widok, który zwiastuje koniec Waszej cudownej przygody. Mówimy tutaj o najbardziej charakterystycznej górze w Szwajcarii, symbolu tego kraju, majestatycznym Matterhornie.
Przejazd Glacier Express
Podróż Glacier Express to sama przyjemność. Przedziały są bardzo komfortowe, z dużą ilością miejsca, fotele również przygotowane na dłuższe posiedzenie. Warty zapamiętania jest fakt, że pociąg odjeżdża raz na dzień (zarówno z Sankt Moritz, jak i Zermatt rano), punktualnie zgodnie z rozkładem. Wagony stoją na stacji startowej co najmniej kilkanaście minut przed odjazdem, więc możecie pojawić się na stacji wcześniej.
Podczas podróży skorzystać można z szeregu dodatkowych usług, np. napić się szampana czy zjeść pyszny obiad (menu sprawdzić można na oficjalnej stronie Ekspresu Lodowcowego). Jedzenie i napoje (za opłatą) zostały nam zaserwowane do zajmowanych przez nas siedzeń. W środku składu znajduje się również Glacier Express Panorama Bar, gdzie można wypić drinka lub schrupać coś smacznego.
W podróż Ekspresem Lodowcowym możecie wybrać się w 3 klasach: Excellence, First i Second Class.
Ile to kosztuje?
Jaki jest koszt podróży Ekspresem Lodowcowym? Przejechanie całej trasy to koszt: 152 CHF (2 klasa) i 268 CHF (1 klasa). Można zdecydować się na krótszy odcinek, wtedy cena będzie odpowiednio niższa.
Posiadacze Swiss Travel Pass przejazd Ekspresem Lodowcowym (i innymi malowniczymi trasami) mają w cenie.
Każdy natomiast (niezależnie od tego czy ma Swiss Travel Pass, czy kupuje bilet indywidualny), musi dokonać opłaty dodatkowej za rezerwację miejsca. Koszty są takie jak poniżej.